Metody uszlachetniania druku

Tworzenie materiałów drukarskich jest procesem złożonym z trzech etapów. Pierwszym z nich jest tzw. prepress, który odpowiada za projektowanie, składanie tekstu i obróbkę zdjęć. Drugi etap obejmuje drukowanie. Określa się go mianem press. Trzeci z kolei, postpress odnosi się do wykonywania wszelkiego rodzaju czynności odpowiadających za ostateczny efekt wydruku.  Jedną z form zwiększania atrakcyjności projektu na tym etapie jest uszlachetnianie druku, które polega najczęściej na pokrywaniu podłoża drukarskiego specyficznymi środkami poprawiającymi wygląd materiału. W tym celu stosuje się różnorodne metody.

druk

Jakie są metody uszlachetniania druku?

Metod uszlachetniania druku jest wiele. Stosuje się je niemalże na każdym rodzaju materiału, począwszy od druku ulotek, wizytówek, zaproszeń aż po banery i plakaty. Jedną z najstarszych metod poprawiania walorów estetycznych podłoża drukarskiego jest brązowanie. Polega ono na pokrywaniu materiału pyłem aluminiowym lub mosiądzowym po to, by stworzyć wrażenie, iż dana powierzchnia jest wykonana z metalu. Współcześnie, poza brązowaniem, wyróżnić można techniki czerpiące z nowoczesnych rozwiązań takie jak:

  • Laminowanie/foliowanie – czyli pokrywanie materiału specjalną folią zabezpieczającą powierzchnię przed zniszczeniami. Tę technikę stosuje się zarówno przy wykonywaniu mniejszych wydruków takich jak np. ulotki oraz większych np. plakatów i banerów.
  • Lakierowanie – odpowiada za stworzenie konkretnej faktury przy wykorzystaniu foli błyszczącej lub matowej,
  • Lakierowanie UV – polega na punktowym nakładaniu lakieru na powierzchnię podłoża drukarskiego i utrwalaniu efektu przy pomocy promieniowania UV. Często wykorzystuje się tę metodę w druku ulotek, wizytówek lub zaproszeń,
  • Hot stamping – to wybiórcze wyróżnianie elementów przy pomocy folii o intensywnym kolorze. Ta metoda popularnie nazywana jest również złoceniem lub srebrzeniem,
  • Tłoczenie – odnosi się do wytłaczania poszczególnych elementów i odciskania wzorów na podłożu,
  • Zaokrąglanie rogów – polega na złagodzeniu rogów podłoża drukarskiego w celu nadania mu bardziej opływowych kształtów,
  • Dziurkowanie lub wycinanie – odnosi się do tworzenia różnego rodzaju wzorków na materiale. Ta metoda najczęściej stosowana jest przy produkcji wizytówek i zaproszeń,
  • Wypalanie laserem – czyli tzw. laserowy grawer, który cieszy się dużą popularnością w produkcji zaproszeń,
  • Perforacja – polega na podziale elementów drukowanych na mniejsze tzw. zrywki, które można w łatwy sposób oderwać od reszty,
  • Kalandrowanie – polega na tworzeniu charakterystycznych wybrzuszeń.

Dlaczego stosuje się uszlachetnienie druku?

Uszlachetnianie druku jest istotne nie tylko ze względu na walory estetyczne wydruków, ale również dlatego, że utrwala ono ostateczny efekt drukarski. Różne metody pozwalają na trwałe wykończenia wydruków, które stają się np. odporne na ścieranie czy czynniki zewnętrzne takie jak dostęp do wody i światła. Co więcej, uszlachetnianie zapobiega rozciąganiu i zabrudzeniom. Dzięki niemu materiały drukarskie prezentują się znacznie lepiej, a dodatkowo są wytrzymalsze i dłużej zachowują pierwotną fakturę.